Vermogen testbank Dynojet 250i
Wij beschikken over een geremde vermogen testbank Dynojet 250i met rijwind simulatie dit om de injecties af te regelen of storingen in de injectie sturing op te sporen. Met een Dynojet 250 testbank meten we zowel dynamisch als statisch. Dynamisch vermogen van de motorfiets wordt gemeten op een rol. De rol wordt door de motorfiets aangedreven in een bepaalde versnelling. De Dynojet Software berekent het vermogen. Statisch wordt de motorfiets vast gehouden op één toerental om vervolgens de motor te remmen. Vervolgens meet men het koppel van de motor en wordt er terug gerekend naar het vermogen. De belasting tijdens een testrun is vergelijkbaar met het rijden op de openbare weg. Onderdelen zoals motorblok en achterband worden hierbij niet onnodig zwaar belast.
De tuning van de injectie doen we met behulp van afstelling op onze Dynojet 250i vermogenstestbank, een dynamometer die wereldwijd bekend staat om zijn perfecte meetwaardes. Met behulp van dit hypermoderne meetapparaat kunnen we voor de optimale afstelling van lucht en brandstof (benzine) zorgen. Deze optimale verbranding kunnen we bij sommige merken (benelli , Bimota) binnen de bestaande ECU aanpassen, bij andere merken zal het gebruik van een Dynojet Powercommander voor veel verbetering zorgen. De Powercommander is wereldwijd het best verkochte plug&play tuningsinstrument voor motoren, voor bijna alle modellen is een kant-en-klaar model dat zo ingeplugd kan worden. Met dit instrument zorgen we voor een optimale instelling van de injectie, en bij een groeiend aantal modellen ook voor een geoptimaliseerde ontstekingscurve.
Wij zorgen ervoor dat je motor gaat lopen zoals het eigenlijk bedoeld is, en indien gewenst nog beter. Door aanpassingen aan brandstofinjectie en ontsteking kunnen we zorgen voor meer vermogen en koppel. Hierdoor zal de motor vooral in lage toeren en het middengebied veel makkelijker aanspreken en beter trekken, en in de hogere toerentallen ook nog eens langer en meer vermogen geven. Daarbij is het vaak ook zo dat een niet soepel werkende injectie, veroorzaakt door emissie-eisen, hiermee verbeterd wordt. Zo helpen we veel motorfietsen af van het aan/uit effect en de beruchte “milieudip”, waardoor de motor veel makkelijker en soepeler zal rijden.
Hierbij sommen we even de mogelijkheden op om de injectie van uw moto perfect af te stellen.
Benelli modellen met Walbro sturingen
Voor de Benelli modellen met de Walbro injectie sturingen hebben wij eigen software ontwikkeld waardoor wij een volledige op maat gemaakt programma kunnen maken.
Enkel voorbeelden zijn:
– de fuel map optimaliseren op het verbruik te verminderen
– toerental begrenzer verhogen
– start punt ventilatoren verlagen om bv. Bij veel stads en file gebruik het motorblok vroeger te beginnen afkoelen
– uitschakelen in het programma van uitlaat en airbox emissie klep
– een andere functie toekennen aan de power knop zoals bv. een mapping voor open uitlaat en een mapping voor standaard uitlaat of met DB-killer bv. Een sportieve mapping zonder Lambda sensor werking en een programma met Lambda sturing over het volledige toerental bereik voor op de snelweg om een zo klein mogelijk verbruik te hebben.
– Uitschakelen van Lambda sonde werking.
U ziet het er zijn tal van mogelijkheden om een persoonlijke mapping te laten maken volgens de eigen begoefte die wij dan in de Walbro ECU laden zonder bijkomende modules of bedrading.
Wij kunnen dit voor alle Benelli modellen met Walbro sturing vanaf 2006 met uitzondering van de TNT 1130 2004/2005 (EURO2) .
Powercommander module
Wij zijn een officieel Dynojet Powercommander Tuning Center en beschikken over een geremde Dynojet testbank met gespecialiseerde Dynojet software om een Powercommander af te stellen op maat van de moto.
De Powercommander is een sturingsmodule die tussen de bestaande sensoren en de bestaande ECU geplaatst wordt met behulp van kant en klare bedrading en connectoren (dus geen knip en plak werk in de bestaande bedrading) Met deze Powercommander is de motor goed af te regelen, A/F ratio is in fijne stapjes te beïnvloeden.
Eventueel kun je de ontsteking ook afstellen, hiervoor is wel – indien de Powercommander van het type PC III – een aparte module nodig (waardoor je dus 2 hebt: de PCIII en de ontstekingsmodule!);
Verschillen versies van Powercommander reeds uitgebracht :
# PC I (1997): Alleen benzinemengsel bijstellen en uitsluitend geschikt voor Suzuki TL1000S, R en GSX-R 750
# PC II (1999): Op bepaalde modellen PC II is het mogelijk op naast de brandstof ook de ontsteking te wijzigingen.
# PC III (2000): Past alleen brandstofmengsel aan
# PC IIIr (2000): De “r” versie is inwendig voorzien van andere elektronische componenten en sommige typen hebben aangepaste connectors waardoor ook de ontsteking aangepast kan worden
# PC III USB (2000): Past alleen brandstofmengsel aan. Door usb poort gemakkelijk aan pc/laptop te hangen. Dit model heeft een uitbreidingspoort om in de toekomst extra modules te kunnen aankoppelen zoals b.v. een ontstekingmodule
# PC V: Geschikt voor moderne motoren > 2009. de ontsteking kan aangepast worden en is de module is kleiner dan zijn voorgangers
De Powercommander is reeds uitgerust met een standaard mapping en er kunnen eventueel andere mappings gedownload worden in de module.
Het beste resultaat wordt bekomen door de Powercommander rechtstreeks vanuit onze testbank af te stellen daar wij beschikken over de nodige software om rechtstreeks vanuit de meetresultaten van de testbank de ideale mapping te maken voor uw moto. Via de ontstaande link kan u nagaan welke Powercommander er beschikbaar is voor uw type en merk.
RapidBike module
De Rapid Bike is een sturingsmodule die tussen de bestaande sensoren en de bestaande ECU geplaatst wordt met behulp van een apparte kant en klare bedrading en connectoren (dus geen knip en plak werk in de bestaande bedrading) en is de meest complete oplossing om uw motorfiets optimaal af te stellen. Middels deze add-on module krijgt men volledig toegang tot het afstellen van de injectie en ontsteking. Deze module werkt volledig digitaal en staat toe de brandstofmap te optimaliseren. In veel gevallen is ook de ontstekingsmap te corrigeren.
De Italiaanse firma DIMSPORT, zeer gekend door hun gelijkwaardige toepassingen in de autobranche, bracht na 3 jaar research de volgende modulles op de markt.
# Rapid Bike 1 : Deze module is enkel in staat de brandstofmap te optimaliseren.
# Rapid Bike 2 : Deze staat, naast de injectie, ook toe de ontsteking af te stellen. Er bestaat voor enkele motorfietsen de mogelijkheid de toerenbegrenzer te verhogen met de Rapid Bike 2, vooral bij Weber Marelli. (limiter kabel)
# Rapid Bike 3. Deze nieuwste versie heeft een aantal revolutionaire mogelijkheden. Zo bevat de Rapid Bike 3 maar liefst 6 te programmeren mappen, welke vrij zijn aan te duiden. Er kan dan tussen twee sets mappen worden geselecteerd tijdens het rijden middels een switch op het stuur. En men kan tot 1000 rpm meer programmeren. (dit is model afhankelijk).
In de praktijk kun je een setting maken voor circuitgebruik met een race en standaard uitlaat. Of een regen en droog weer afstelling. Alle types werken volledig digitaal en worden via een USB kabel geprogrammeerd.
Eenmaal een RapidBike modulle aangekocht gekocht kunt U hem overplaatsen naar een volgende motorfiets (welke ook geschikt is voor deze module). Simpelweg door de module te laten herprogrammeren en de rapidkabelboom om te wisselen. Via de ontstaande link kan u nagaan welke RapidBike module er beschikbaar is voor uw type en merk.